Varför ställa ut

Nordens största mötesplats för trädgårdsintresserade

Vill du nå över 50 000 trädgårdsentusiaster under fyra inspirerande dagar? Nordiska Trädgårdar är den största trädgårdsmässan i Norden och den självklara arenan för alla som vill visa upp produkter, tjänster och nyheter inom odling, trädgårdsdesign och grön livsstil.

Tillsammans med Fritidsodlingens Riksorganisation (FOR) och branschens ledande aktörer skapar vi en välbesökt mässa som lockar både hobbyodlare och proffs från hela Norden.

Utställare i keps sitter och ler vid sitt bås.

Därför ska du vara med

Som utställare får du möjlighet att:

  • Sälja direkt på plats till en köpstark och intresserad målgrupp.
  • Bygga relationer med nya och återkommande kunder.
  • Lansera nyheter och öka din synlighet i branschen.
  • Nå ut i media – mässan bevakas av både journalister och över 100 influencers.
  • Marknadsföra din webbshop och skapa affärer året runt.

Fakta som talar för sig själv

  • Över 55 000 besökare under fyra dagar.
  • 83 % av besökarna vill köpa direkt på mässan.
  • 63 % handlar för 500–5 000 kr per besök.
  • 10 % är branschkollegor – perfekta för nätverk och samarbeten.
Kvinna visar växter för äldre par i monter med trähyllor.
Glada människor på växtmarknaden, kvinna som håller ett litet citrusträd.

Två mässor – dubbla möjligheter

Förutom vårens Nordiska Trädgårdar lanserar vi nu Trädgårdsmässan Höst.

  • Våren: Stort fokus på hela trädgårdsåret, växtnyheter och trädgårdsdesign.
  • Hösten: Cirka 15 000 besökare med intresse för skörd, inomhusväxter, höst- och vinterförberedelser samt gröna julklappar.

Boka båda mässorna och få förmånliga rabatter.

Så blir du utställare

  1. Välj vilken mässa du vill ställa ut på.
  2. Se priser och gör en intresseanmälan till vårens mässa här.
  3. Se priser och gör en intresseanmälan till höstens mässa här.
  4. Sätt ett mål för din medverkan och planera din närvaro för bästa möjliga resultat.
  5. Marknadsför ditt deltagande i dina sociala kanaler och skapa engagemang kring din medverkan.
  6. Bjud in dina kunder och nätverk till mässan med dina fribiljetter och stärk dina affärsrelationer.
Programledare planterar örter vid bord i växthus, alla skrattar.

Vad säger våra utställare?

Marcus Svensson Fyrås trä

Fyrås Trä

“Det bästa med Trädgårdsmässan är storleken på mässan, mängden människor och det stora blandade utbudet. Det är en jättebra marknadsföringsplats, där man på ett och samma ställe kan nå en stor skara av människor med intresse för trädgård och utemiljö. Här får vi ett ypperligt tillfälle att visa produktnyheter och material.”

 

– Marcus Svensson, Fyrås Trä

Ulf Fransson - Nelson Garden

Nelson Garden

“Ett företag som Nelson Garden är ganska opersonliga för vi finns överallt med våra produkter på nätet, dyker upp på annonser och i sociala kanaler. Men när vi får möjlighet att träffa våra kunder IRL på en mässa så slår det all annan kommunikation. Det bästa är tveklöst att mässan är en arena för hobbyodlare från hela landet.”

 

– Ulf Fransson

Stockholms Glasterass

Stockholms Glasterass

“Till Trädgårdsmässan kommer de kunder som tillhör vår kundkategori, det är här vi hittar våra kunder och knyter nya kontakter. Genom att ställa ut på Trädgårdsmässan vill vi visa att vi är en aktör att räkna med helt enkelt.”

 

– Jimmy Puolitaival, monteringsansvarig

Fiskars logotyp

Fiskars Garden

“Vi är är mycket nöjda med utfallet! Vi är med på Trädgårdsmässan för att träffa konsumenterna och höra deras kommentarer om våra produkter. Det är viktigt med den feedbacken för att vi ska kunna vidareutveckla våra produkter och vårt sortiment.”

 

– Rikard Fornbäck, trade marketing specialist

Flora Manufaktur

Flora Manufaktur

“Trädgårdsmässan är den perfekta mässan för att möta mina kunder in real life. Vi driver en webshop och därför är den personliga kontakten med kunden superviktigt för mig. Jag får många nya idéer från mötet med kunder som hjälper mig att vidareutveckla både produkter och företaget. Jag har knutit så många viktiga och intressanta kontakter under åren på plats när jag har medverkat på mässan.”

 

En man som klipper sin häck och lägger ris i en skottkärra

Hörby Bruk

“För oss är detta den absolut största trädgårdsmässan, och vi har ett sortiment som vi gärna visar upp här. Det är en chans för oss att träffa slutkonsumenterna som vi inte träffar så ofta annars eftersom vi arbetar med återförsäljare. Vi får många synpunkter och idéer av besökarna. Det är högt tryck hela tiden!”


– Johan Dravegård, försäljningschef

En man som sitter i sitt växthus med massa plantor

Berg & Nycander

“Det är viktigt för oss att vara med på Trädgårdsmässan för att visa kunderna våra produkter, att de kan både titta och känna på växthusen. Många besökare kommer väldigt väl förberedda. De är pålästa och har med sig frågor vilket är väldigt roligt.”

 

– Caroline Sandberg, vd

Impecta Fröhandel - Michael Karlsson

Impecta Fröhandel

“Trädgårdsmässan är den i särklass bäst arrangerade mässan i Norden, och det märks. Dessutom har den flest besökare. Det bästa med att vara med här är att vi får tillfälle att möta våra kunder och visa vilka vi är i verkligheten. Eftersom vi normalt säljer via återförsäljare och e-handel är detta ett gyllene tillfälle för oss.”

 

– Michael Karlsson

Patrik Andersson Gluggstorps handelsträdgård

Gluggstorps handelsträdgård

“Vi säljer alltid mycket på Nordiska Trädgårdar och går med vinst. Första året fanns det ett visst reklamsyfte, men nu känner folk till oss och vårt sortiment.”

 

– Patrik Andersson

En grön vattenkanna och trädgårdsverktyg - Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik

Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik

“Vi har varit med i många år och ser mässan som en bra plats för marknadsföring till konsumenter men även till andra företag. Mässan har en hög besöksfrekvens och är lite av en folkfest!”

 

– Bengt Larsson, vd

 

Daniel Sjöstrand från Gjordnära Tunnelväxthus

Gjordnära Tunnelväxthus

“Trädgårdsmässan är årets självklara höjdpunkt i trädgårds-Sverige. Vi är med för att det är den ledande trädgårdsmässan! Här finns gott om både branschfolk, media, inflytelserika personer och engagerade besökare.”

 

– Daniel Sjöstrand

Aerfast CAMO verktyg

Aerfast - CAMO

“För oss är det första gången vi ställer ut på Trädgårdsmässan 2019. Jag besökte mässan 2018 och upplevde vårkänslor, energi och kreativitet bland besökare och utställare som jag inte mött tidigare på en mässa som låg till grund för vårt beslut att ställa ut. Sen har vi produkter som passar besökarna perfekt!”

 

– Mikael Leppänen, Brand Manager

Nacka Värmdö Maskin logotyp

Nacka Värmdö Maskin

“Det är alltid mycket besökare och trevlig atmosfär, så det är därför vi kommer tillbaka år efter år. Nordiska Trädgårdar är ett bra ställe för oss att visa upp våra produkter på just för att det kommer så mycket folk hit.”

 

– Thomas Sundstedt, delägare

Tectorius ABs logotyp

Tectorius

“Eftersom vår verksamhet är väderberoende och vi inte kan utföra våra arbeten under vintern ligger Nordiska Trädgårdar bra till rent tidsmässigt. Vi har också märkt att det är bra för oss att vara med på mässan för att det skapar en kontinuitet och bygger förtroende för oss.”

 

– Anders Groop, säljare

Är du redo att ta plats på Nordens största trädgårdsscen?

Kontakta oss idag och säkra din monter.

Porträtt av äldre man med glasögon, keps och svart tröja, leende.

Sales Manager

Kirsi Hallberg

Sales Manager

Ann Wiklund

Sales Manager